I år får vi nok mere regn end sne i december, men hvem har egentlig pligten til at finde sneskovlen frem, når det sner, og gangarealet skal ryddes?
I en dom fra Vestre Landsret (U.2019.2371V) blev det fastslået, at det er udlejers pligt at rydde sne og bekæmpe glatføre på fællesarealer (lejerne betaler for det via huslejen). Alligevel blev en almen boligforening ikke gjort erstatningsansvarlig for en lejers fald.
Retten anerkendte, at udlejeren har en pligt, men vurderede, at denne pligt var opfyldt. Boligforeningen havde udført glatførebekæmpelse tidligt om morgenen og genoptog arbejdet dagen efter, da kraftig snefygning og kuling gjorde yderligere indsats samme dag nyttesløs.
Hvad betyder det?
Denne dom understreger, at udlejere har et ansvar for at sikre fællesarealer mod glatføre og sne, så lejere kan færdes trygt. Men pligten har grænser. Hvis ekstreme vejrforhold gør arbejdet midlertidigt nytteløst, kan udlejeren alligevel slippe for ansvar – så længe indsatsen generelt står mål med forholdene.
Praktiske råd til lejere og udlejere:
Til lejere: Hvis du oplever glatte forhold, så dokumentér med billeder og notér, hvornår og hvor problemet opstod. Udlejers ansvar gælder kun områder, de er forpligtet til at vedligeholde. I visse lejekontrakter kan det være aftalt, at det er lejers pligt, men det er normalt ikke tilfældet. Få Lejernes Landsorganisation Danmark til at kigge kontrakten igennem, hvis du er i tvivl.
Til udlejere: Sørg for, at vintervedligeholdelse er en fast del af driften. Før en log over udført snerydning og saltning – det kan være afgørende for at bevise, at I har opfyldt jeres pligt.
Derfor er snerydning normalt udlejers ansvar, men ansvaret løftes ved at gøre sit bedste.
Følg med i vores julekalender, der udkommer hver dag frem til den 24. december, for flere juridiske julegaver!