Datapolitik for Lejernes LO Hovedstaden
Persondatapolitik
Hos LLOH går vi ind for at beskyttelse af vores medlemmers rettigheder, derfor hilser vi også persondataforordningen velkommen, således at du har tillid til at vi behandler dine personoplysninger på en gennemsigtig og fortrolig måde. Vi vil derfor opfordre dig til at læse om vores politik her, som vil informere dig om vores brug af dine oplysninger.
Hos LLOH modtager vi både oplysninger om vores medlemmer og personer der er i gang med, eller endnu ikke har meldt sig ind i foreningen. Vi har derfor flere politikker. Hvis du er i tvivl om hvordan vi behandler netop dine oplysninger, kan du altid kontakte os og høre nærmere.
Er du en virksomhed
Reglerne om behandling af personoplysninger finder fuldt ud anvendelse på alle de personlige selskabsformer, det drejer sig om enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber. For andre typer af selskaber der har udpeget en kontaktperson i forhold til LLOH, finder reglerne anvendelse på denne kontaktperson. Det er derfor vigtigt at gøre kontaktpersonen opmærksom på vores politik.
Cookiepolitik
Vi registrerer cookies om din færden på vores hjemmeside, samt til at understøtte indmeldelses- og betalingsfunktionen på siden. Du kan se mere om vores brug af cookies under vores Cookiepolitik på hjemmesiden, du kan benytte følgende link: http://www.lloh.dk/vidste-du-det/brug-af-cookies-på-lloh-dk
Lejernes LO er opdelt i forskellige juridiske enheder. Den juridiske enhed som behandler dine personoplysninger er:
Lejernes LO Hovedstaden
Vester Voldgade 9, 1. Sal
1552 København V
telefornummer: 33 11 30 75
CVR-nummer: 3145 0128
En personoplysning er enhver oplysning der kan henføres til en identificerbar fysisk person, ved identificerbar omfattes bl.a. journal nummer, adresseregistre o. lign. Der er forskellige typer af personoplysninger, vi behandler hovedsagligt almindelige personoplysninger, dog kan det konkret være nødvendigt at behandle følsomme personoplysninger om dig, fx oplysninger om sygdom i forbindelse med skimmelsvamp, eller udsættelsesbegræringer.
LLOH indsamler og behandler kun oplysninger der er nødvendige og tilstrækkelige for dit medlemskab her hos os eller i forbindelse med sager. Følgende er en beskrivelse af de typer af oplysninger som vi indsamler og behandler.
Almindelige personoplysninger:
Navn, adresse, mail, telefonnummer, betalingsoplysninger, dit medlemsnummer, fuldmagtsforhold, dit CPR-nummer, samt navnet på din samlever, ægtefælle eller roommate, hvis du har meddelt at dit medlemskab skal dække andre i din husstand. Denne kategori af oplysninger behandler vi i forbindelse med administrationen af dit medlemskab.
Derudover kan vi behandle følgende oplysninger i forbindelse med juridisk rådgivning, samt partsrepræsentation, det drejer sig om følgende typer af oplysninger:
Oplysninger om fx helbredsoplysninger og strafbare forhold er følsomme personoplysninger, vi vil derfor opfordre dig til, kun at afgive denne type af information efter aftale med din medlemsrådgiver.
Langt den største del af de personoplysninger vi behandler er indsamlet hos dig selv. Det sker i forbindelse med registrering af dit medlemskab, eller i forbindelse med den konkrete juridiske rådgivning.
I forbindelse med konkrete sager mod din udlejer eller boligorganisation kan vi opleve at modtage personoplysninger om dig. Det drejer sig om følgende kilder:
Vi kan i visse tilfælde bede dig om at afgive personoplysninger om andre personer som er omfattet af din husstand. Fx ved en konkret sag om fortsættelse af lejemål efter dine forældre. Det kan også være hvis du kontakter os på vegne af andre personer. Når du afgiver personoplysninger om andre, skal du henvise dem til vores politik, således at de er indforstået med at du afgiver personoplysninger om dem.
Formålet med vores indsamling og behandling af dine personoplysninger kan skyldes flere formål:
Potentielle medlemmer og eksisterende medlemmer
Hvis du ønsker at blive medlem hos LLOH, eller allerede er medlem, behandler vi de nødvendige personoplysninger om dig, formålet er at:
Dine oplysninger tilknyttet dit medlemskab behandles med hjemmel i persondataforordningen art. 6, stk. 1, litra b. Der gives adgang til behandling af personoplysninger til opfyldelse af en aftale som du er part i, eller handlinger på baggrund af din anmodning om medlemskab forud for indmeldelse i foreningen.
Medlemsundersøgelser og statistik
Vi kan bruge dine personoplysninger til at foretage statistiske undersøgelser af bl.a. dit valg af medlemskab, hvor længe du er med i foreningen, og lignende. Formålet er at kunne forbedre vores service og rådgivning.
Dine oplysninger behandles efter persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra a, litra b og litra f. Vores legitime interesser er:
Derudover kan vi bede dig om samtykke til at foretage medlemsundersøgelser, fx interviews, eller spørgeskema såfremt vi anmode dig om at medvirke i en undersøgelse, vil du konkret blive bedt om samtykke. Du kan altid afslå at deltage, og det har ingen negative konsekvenser for dit medlemskab, vi registrere ikke om du deltager eller ej.
Dine oplysninger behandles efter persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra a
Juridisk rådgivning og partsrepræsentation
I forbindelse med konkret juridisk rådgivning eller hvis du ønsker at vi indtræder som partsrepræsentant for dig, behandler vi dine personoplysninger. Når du henvender dig med en problemstilling vil vi oprette en sag på din henvendelse, her gemmes dokumentere der vedrøre sagen, det kan fx være en varsling om lejestigning.
Formålet er at vi kan vurdere dit problem, samt hjælpe dig med at løse dette. Herunder føre din sag for dig. Derudover er formålet med opbevaringen af dine oplysninger hensynet til vores rådgiveransvar.
Hvis du er enkeltmedlem vil dine oplysninger behandles efter persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra a, litra b og litra f. Hvis du er medlem via ejendommens beboerrepræsentation behandler vi dine oplysninger efter persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra b og f. Vores legitime interesser er at kunne dokumentere i henhold til vores rådgiveransvar.
Efter aftale med dig kan videregive dine personoplysninger til følgende kategorier af modtagere:
Efter anmodning fra dig, kan vi videregive din personoplysninger til andre enheder, fx hvis du ønsker at benytte dig af en anden lejerforening, dog forudsat det er teknisk muligt.
Vi opbevarer kun dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde de formål vi har beskrevet ovenfor. Når opbevaringen ikke længere er nødvendig vil dine oplysninger blive slettet eller anonymiseret således at vi kan opbevare dem sikkert.
Som hovedregel opbevarer vi dine oplysninger i op til 3 år hvis du har været i dialog med os om rådgivning, medlemskab, hjemmeside. Nogen personoplysninger opbevares i kortere eller længere tid.
Ikke-medlemmer:
Dine oplysninger gemmes i op til 1 år, hvorefter de slettes som led i vores almindelige slettepolitik. Dette gælder hvis du har kontaktet os med henblik på et medlemskab, men har valgt ikke at melde dig ind i foreningen.
Udmeldelse:
Når du melder dig ud af LLOH vil dine oplysninger blive slettet, medmindre de skal gemmes i henhold til en af de øvrige formål.
Bogføringsoplysninger
Vi behandler fakturaer, tilgodehavende, korrespondance, betalingsoplysninger, oplysninger om udbetalinger og lignede oplysninger som er nødvendige for at dokumentere vores bogføring i op til 5 år fra udløb af regnskabsåret. Dette gøres i henhold til reglerne i årsregnskabsloven.
Juridisk rådgivning
Vi opbevarer oplysninger i forbindelse med konkret juridisk vejledning og rådgivning, fx en varmeregnskabssag i op til 10 år. Dette gøres af hensynet til dig som vores medlem, da dine sager kan have indflydelse på hinanden i mange år, fx en gammel sag om lejens størrelse. derudover opbevare vi dine oplysninger i forhold til vores forpligtelser i henhold til vores rådgiveransvar overfor dig.
Cookie oplysninger
Oplysninger om din adfærd på vores hjemmeside, dvs. cookies eller IP-adresser, opbevare vi op til 1 år efter registrering.
Når du er medlem hos os indsamler vi en række oplysninger om dig som angivet i ovenstående. Da der er tale om oplysninger, der er nødvendige for foreningens virke og levering af service, kan vi ikke etablere et medlemsforhold til dig, hvis du ikke giver os dine oplysninger.
Du har følgende rettigheder ved vores behandling af dine personoplysninger:
Du kan kontakte vores interne databeskyttelsesrådgiver såfremt du har spørgsmål eller ønsker at udøve dine rettigheder som beskrevet i ovenstående.
Nå vi modtager din henvendelse vil vi tage stilling til, om der konkret er grunde til at din anmodning ikke kan efterkommes på grund af karakteren af behandlingen. Du vil modtage svar på din anmodning senest 1 måned efter henvendelse.
Du kan kontakte os på data-lloh@lloh.dk eller på telefon 33 11 30 75
Denne persondatapolitik erstatter vores tidligere versioner. Politikken vil løbende opdateres for at sikre den er i overensstemmelse med reglerne på området. Såfremt der er væsentlige ændringer giver vi besked via www.lloh.dk eller mail hvis det er nødvendigt.
Du kan klage over vores behandling af personoplysninger til Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 KBH K, tlf. 3319 3200, e-mail: dt@datatilsynet.dk