Det er sæson for varmeregnskabet. Rådgiver Henriette Grage fra LLO Hovedstaden fortæller her, hvad du og dine naboer skal holde øje med, når opgørelsen kommer.
Varmeregnskabet kan ligesom årsopgørelsen fra SKAT være en modbydelig ekstra regning. Men der kan også nogle gange være lommepenge til budgettet at hente, fortæller rådgiver Henriette Grage fra LLO Hovedstaden.
”Jeg har lige hjulpet et medlem med at få 2.700 kroner retur, som var betalt for meget i aconto varme. Der kan være penge at hente for en beboer, så det er en god idé at kontakte os, hvis noget ser mystisk ud, så kigger vi varmeregnskabet grundigt igennem,” siger Henriette Grage.
Foråret er typisk sæson for varmeregnskaberne, selvom et regnskab kan opgøres igennem hele året. De fleste udlejere har valgt, at forbrugsåret afsluttes i månederne januar til marts. Herefter går der et par måneder før opmålingerne af forbruget på radiatorerne er gennemført, og opgørelserne sendes ud. Mange steder aflæses målerne i dag på afstand digitalt ved fjernaflæsning, men nogle steder foregår aflæsninger stadig manuelt med et besøg i lejligheden.
Tjek naboen
Varmeregnskabet viser både indbetalingerne igennem året over huslejen, og det viser varmeforbruget i lejligheden. Typisk kan du som beboer både se forbruget per radiator og hele ejendommens forbrug. Det viser, hvordan forbruget i din lejlighed ligger i forhold til dine naboer i resten af ejendommen.
”Hvis man ikke kan se sit forbrug i forhold til naboerne, så kan man bede sin udlejer om at få en totaloversigt. Det gør det nemmere at opdage, om der kan være et problem. Ligger dit varmeforbrug per kvadratmeter for eksempel meget højere end alle andre, er det værd at undersøge nærmere,” siger Henriette Grage og tilføjer, at det også er en god idé at tælle sammen om aconto-indbetalingerne svarer til, hvad der faktisk har betalt i løbet af året.
Målere kan være defekte
Det er også fornuftigt at være opmærksom på, om der er forskel på forbruget på radiatorerne i lejligheden. Hvis én af målerne viser et enormt forbrug, så kan det indikere, at der er en fejl på måler eller termostat. For eksempel: hvis du har fem målere, én i køkken, én i bad og tre værelser, og måleren i det ene værelse viser et meget højere forbrug end i resten af lejligheden, så skal du ifølge Henriette Grage gøre indsigelse:
”Målere og termostater er bare teknik, og teknik kan gå i stykker. Hvis man har mistanke om, at en måler eller en termostat er gået i stykker, så skal man bede sin udlejer om at få kigget på det,” siger hun.
Det er også værd at sammenligne forbrugsregnskaberne for, om forbruget er steget meget fra det ene år til det andet. Der kan være gode grunde. For eksempel mere hjemmearbejde, orlov, en kæreste er flyttet ind, en kold vinter og prisstigninger.
”Priserne kan stige fra år til år, så du skal altid kigge på forbruget af enheder, ligger det nogenlunde indenfor det forventede normale? Hvis ikke bør man kontakte os,” siger Henriette Grage.
Fleste penge at hente her
Der er særligt tre steder, hvor der ud fra LLO Hovedstadens erfaringer kan være penge at hente. Det ene er gebyrer på varmeregnskabet.
”Du skal holde øje med mærkelige gebyrer for eksempel for aflæsning eller service eller andet sjovt, som udlejere kan finde på. Det er meget sjældent, at en udlejer har ret til at kræve gebyrer for varmeregnskab, hvis man ellers betaler sin regninger til tiden, så her skal man reagere,” siger rådgiver Henriette Grage.
Et andet sted at hente penge er, hvis der i varmeregnskabet ikke korrigeres for ’termisk udsat beliggenhed’.
”Det er, hvis din lejlighed er placeret et sted, hvor der er større påvirkning fra temperaturen udenfor. Det er hjørne- og gavllejligheder, og lejligheder over en port eller under taget. De lejligheder skal ifølge reglerne kompenseres for et større varmeforbrug. Hvis du er i tvivl her, så kontakt os,” siger Henriette Grage.
Det tredje sted, hvor medlemmer ofte får penge retur, er, hvis forbruget opgøres ud fra et skøn i stedet for en måling.
”Hvis dit varmeregnskab ikke er en præcis måling, men skønnet, og det virker højt, så skal man reagere omgående,” siger Henriette Grage.
Frist på seks uger
Det er godt at huske ordet ’omgående’, når snakken handler om varmeregnskabet. For der er en kort frist til at gøre indsigelse, og hvis den er udløbet, ja så hænger beboeren på regningen, uanset hvor forkert den måtte være.
”En af de helt store fejl, som vi ser lejere begå, er, at de venter for længe med at sende varmeregnskabet ind til os. Der er en frist på seks uger til at gøre indsigelse, fra man har modtaget det. Vi får tit sager, hvor medlemmer har siddet for længe på varmeregnskabet, og sagen derfor må opgives. Vi får også henvendelser, hvor vi har to dage til at hjælpe med en indsigelse. Det er for kort tid til en god sagsbehandling, da vi hele tiden har mange igangværende sager,” siger Henriette Grage og tilføjer:
”Brug os i LLO, men gør det i så god tid som muligt, når der er tidsfrister”.
Risikerer at blive smidt ud
Hvis en lejer vælger at gøre indsigelse over varmeregnskabet, så er det supervigtigt at fortsætte n med at betale alle sin regninger fra udlejer.
”Udgifter til aconto varmeforbrug er det man i juridisk sprog betegner en ’pligtig pengeydelse i et lejeforhold’. Det betyder i bund og grund, at hvis du ikke betaler, så kan udlejer sende dig i fogedretten med påstand om at ophæve dit lejemål. Det har du som lejer ikke lyst til. Vi anbefaler altid at få betalt sine regninger, og så rede trådene ud bagefter, så man ikke risikerer at blive smidt ud” siger Henriette Grage.
Læs mere om varmeregnskaber her
https://llo.dk/wp-content/uploads/2024/11/Forbrugsregnskaber.pdf
Deltag i webinar om varmeregnskaber 22. maj