Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

25-09-2018

Ulovlige generalforsamlinger i fire lokalafdelinger – LLO nægtet adgang og truet med politiet

I alt fire LLO-lokalafdelinger forsøger at udmelde sig af LLO. På trods af LLO's vedtægtsmæssige ret til deltagelse i hele mødet, blev vi kun givet adgang i få minutter og dermed frataget retten til fuld deltagelse og indsigt. Dette alene gør afholdelserne ugyldige.

Læs mere nedenfor, hvor Landsorganisationen kommer med et oprids af de fire forløb.

 

Vedrørende LLO Randers/Djurslands ekstraordinære generalforsamling den 13. september 2018 med henblik på udmeldelse af LLO.

                                                                                                                                                                                                             Landssekretariatet d. 24. september 2018

Den 13. september 2018 mødte LLO op til en indkaldt ekstraordinær generalforsamling i den lokale LLO afdeling i Randers/Djursland. Vores deltagelse var anmeldt, ved et brev til både bestyrelsen for afdelingen, samt til afdelingens advokat, Mads Petersen. 

Ikke desto mindre blev LLOs repræsentanter mødt i døren og nægtet adgang af afdelingsformand Henrik Søgaard Laursen, næstformand Kurt Jensen og kasserer Dorthe Kruse. Henrik Søgaard Laursen fremførte - i strid med vores love - at Landsorganisationens tilstedeværelse kunne begrænses til det konkrete punkt, der handlede om udmeldelse af LLO og han oplyste, at vores taletid under punktet ville være 3 minutter, hvorefter LLO skulle forlade mødet, da ordensmagten ellers ville blive tilkaldt!

Ovenstående opførsel er ikke blot udemokratisk og dybt usympatisk, den er i klar strid med LLOs love. Landsorganisationen har ifølge lovene fuld adgang til generalforsamlingen og deltagelse og taleret kan ikke på denne måde begrænses.

 

  • At en lokal bestyrelse ønsker at melde LLO-medlemmer ud af LLO, er en alvorlig handling og en handling, der har krav på en seriøs og ordentlig debat, hvad 3 minutter - selv med den bedste vilje og de bedste talegaver - næppe kan siges at være!

 

  • Og en sådan eventuel udmeldelse skal - naturligvis - foretages efter lovene i LLO. Og det betyder, at landsorganisationen skal have mulighed for at sikre sig, at generalforsamlingen bliver korrekt afholdt; f.eks. at der ved mødets start bliver redegjort for, hvordan generalforsamlingen er indkaldt, og at alle medlemmer faktisk er indkaldt.

 

  • Herudover betyder efterlevelse af vores love, at landsorganisationen skal have en mulighed for at tale medlemmernes og LLOs sag under hele mødet - og ikke bare i 3 minutter – og ikke under trusler om polititilkaldelse…

 

  • Og endeligt skal landsorganisationen, selvfølgelig have mulighed for, ved selvsyn at konstatere, om udmeldelsen bliver korrekt vedtaget.

 

Og netop derfor, kan hverken deltagelse eller taleret gyldigt begrænses - af hverken bestyrelsen eller dirigenten (næstformand Kurt Jensen) – således, som det desværre skete på mødet i Randers/Djursland.

LLO anerkender derfor ikke generalforsamlingen den 13. september i Randers/Djursland og anerkender derfor heller ikke de beslutninger der blev truffet.

LLO opfordrer hermed LLO Randers Djursland v./ Formand Henrik Søgaard Lauersen og resten af bestyrelsen, til øjeblikkeligt at trække den ulovlige indkaldelse til endnu en ekstraordinær generalforsamling den 27. september 2018 tilbage. 

 

På LLO – Lejernes Landsorganisations vegne

Helene Toxværd

Landsformand

 

 

Vedrørende LLO Esbjergs ekstraordinære generalforsamling den 13. september 2018 med henblik på udmeldelse af LLO.                                                                                                                                                                                    

Landssekretariatet d. 24. september 2018

Den 13. september 2018 mødte LLO op til en indkaldt ekstraordinær generalforsamling i den lokale LLO afdeling i Esbjerg. Vores deltagelse var anmeldt, ved et brev til både bestyrelsen for afdelingen, samt til afdelingens advokat, Mads Petersen. 

Da LLOs repræsentanter ankom til mødet ½ time før start, blev de lukket ind, men kun for at få fortalt af formand Marianne Petersen, at vi skulle forlade mødet igen, hvilket vores repræsentanter – med henvisning til LLOs love – nægtede. Da klokken blev 18.00 blev dørene låst og mødet gik i gang.

Bestyrelsesmedlem Benny P. Christensen blev valgt som dirigent. Der var fremmødt 7 personer incl. bestyrelsen, men dirigenten fandt ikke anledning til bemærkninger, da et medlem under formalia kunne oplyse, ikke at have modtaget nogen indkaldelse. Efterfølgende har vi i Landssekretariatet modtaget flere henvendelser fra medlemmer, der heller ikke har fået indkaldelse til mødet, men disse er, af formand Marianne Pedersen blevet oplyst om, at det ”sikkert skyldes postvæsenet…”.

Under mødet kom det endvidere frem, at der var modtaget 6 såkaldte ”brevstemmer”.

Til det oplyste landsorganisationens repræsentanter, at LLOs love og LLO Esbjergs vedtægter ikke giver mulighed for at brevstemme, hvorfor man ikke ville kunne tælle disse ”brevstemmer” med.

Efter en til tider ophedet diskussion og debat, hvor landsorganisationens repræsentanter gang på gang blev afbrudt og forsøgt frataget ordet, blev forslaget om udmeldelse af LLO sat til afstemning.

Afstemningen blev 3 – 3 (et medlem havde forladt mødet), hvorfor bestyrelsens forslag alene efter almindelige afstemningsregler var faldet. Men da lovene kræver ikke bare almindeligt flertal, men kvalificeret flertal (på 3/5 af de afgivne stemmer) ved en afstemning om udmeldelse, var der ingen tvivl om udfaldet – forslaget var faldet. Og ville fortsat være det, selv efter formand Marianne Pedersens overvejelser om, hvorvidt man kunne lade hendes (formands)stemme tælle dobbelt - noget LLO bemærkede ikke ville været lovligt i henhold til vedtægterne!

Efterfølgende har LLO fået underretning om, at man alligevel – og trods den manglende mulighed i lovene – har medtalt de 6 brevstemmer, og derfor nu mener, at medlemmerne har stemt for en udmeldelse!

Dette er ikke rigtigt - og vi skal derfor understrege, at LLO

 

  • ikke anerkender, at det på generalforsamlingen den 13. september i Esbjerg skulle være besluttet at udmelde de lokale LLO-medlemmer af LLO

 

  • og at LLO derfor heller ikke anerkender indkaldelsen til en ny ekstraordinær generalforsamling.

 

LLO opfordrer derfor LLO Esbjerg v./ formand Marianne Pedersen og resten af bestyrelsen, til øjeblikkeligt at trække den ulovlige indkaldelse til endnu en ekstraordinær generalforsamling tilbage. 

 

På LLO – Lejernes Landsorganisations vegne

Helene Toxværd

Landsformand

 

 

Vedrørende LLO Vestsjællands ekstraordinære generalforsamling den 13. september 2018 med henblik på udmeldelse af LLO.

Landssekretariatetd. 24. september 2018

Den 13. september 2018 mødte LLO op til en indkaldt ekstraordinær generalforsamling i den lokale LLO afdeling i Vestsjælland. Vores deltagelse var anmeldt, ved et brev til både bestyrelsen for afdelingen, samt til afdelingens advokat, Mads Petersen. 

Ikke desto mindre blev LLOs repræsentanter mødt i døren og nægtet adgang af afdelingsformand Pia Larsen. Pia Larsen fremførte i strid med vores love, at Landsorganisationens tilstedeværelse kunne begrænses, til det konkrete punkt, der handlede om udmeldelse af LLO og hun oplyste, at vores taletid under punktet ville være 3 minutter, hvorefter vi skulle forlade mødet!

Ovenstående opførsel er ikke blot udemokratisk, den er i klar strid med LLOs love.

Landsorganisationen har ifølge lovene fuld adgang til generalforsamlingen og deltagelse og taleret kan ikke på denne måde begrænses.

  • At en lokal bestyrelse ønsker at melde LLO-medlemmer ud af LLO, er en alvorlig handling og en handling, der har krav på en seriøs og ordentlig debat, hvad 3 minutter - selv med den bedste vilje og de bedste talegaver - næppe kan siges at være!

 

  • Og en sådan eventuel udmeldelse skal - naturligvis - foretages efter lovene i LLO. Og det betyder, at landsorganisationen skal have mulighed for at sikre sig, at generalforsamlingen bliver korrekt afholdt; at der f.eks. ved mødets start bliver redegjort for, hvordan generalforsamlingen er indkaldt og at alle medlemmer rent faktisk er indkaldt.

 

  • Herudover betyder efterlevelse af vores love, at landsorganisationen skal have en mulighed for at tale medlemmernes og LLOs sag under hele mødet - og ikke bare i 3 minutter – og ikke under trusler om at blive smidt ud…

 

  • Og endeligt skal landsorganisationen selvfølgelig have mulighed for ved selvsyn at konstatere, om udmeldelse bliver korrekt vedtaget.

 

Og netop derfor, kan hverken deltagelse eller taleret gyldigt begrænses - af hverken bestyrelsen eller dirigenten, advokat Maria K. Berth – således, som det desværre skete på mødet Vestsjælland.

LLO anerkender derfor ikke generalforsamlingen den 13. september i Vestsjælland og anerkender derfor heller ikke de beslutninger der blev truffet.

LLO opfordrer hermed LLO Vestsjælland v./ afdelingsformand Pia Larsen og resten af bestyrelsen til øjeblikkeligt at trække den ulovlige indkaldelse til en ny ekstraordinær generalforsamling den 27. september 2018 tilbage.

 

På LLO – Lejernes Landsorganisations vegne

Helene Toxværd

Landsformand

 

 

Vedrørende LLO Aarhus ekstraordinær generalforsamling den 13. september 2018 med henblik på udmeldelse af LLO.

                                                                                                                                                                                                            Landssekretariatetd. 24.september2018   

                                                                                                                                        Den 13. september 2018 mødte LLO op til en indkaldt ekstraordinær generalforsamling i LLO Aarhus. Vores deltagelse var anmeldt, ved et brev til både bestyrelsen for afdelingen, samt til afdelingens advokat, Mads Petersen. 

Ikke desto mindre blev LLOs repræsentanter mødt i døren og nægtet adgang af advokat Mads Petersen, der kunne oplyste, at dette ”var efter instruks” fra bestyrelsen. Advokat Mads Petersen fremførte i strid med vores love, at Landsorganisationens tilstedeværelse kunne begrænses til det konkrete punkt, der handlede om udmeldelse af LLO, ligesom han oplyste at LLOs taletid under punktet ville være 5 minutter, hvorpå vi skulle forlade mødet.

Ovenstående er ikke blot udemokratisk og usympatisk, det er i direkte strid med LLOs love. Landsorganisationen har ifølge lovene fuld adgang til generalforsamlingen og vores deltagelse og taleret kan ikke på denne måde begrænses:

  • At en lokal bestyrelse ønsker, at melde LLO-medlemmer ud af LLO, er en alvorlig handling og en handling, der har krav på en seriøs og ordentlig debat – hvad 5 minutter – selv med de bedste talegaver - næppe kan siges at være

(heller ikke, selv om vi endte med, at ”få lov” til at tale ca. 20 minutter!).

  • En sådan eventuel udmeldelse skal - naturligvis - foretages efter lovene i LLO.

 

  • Det betyder, at landsorganisationen skal have mulighed for at sikre sig, at generalforsamlingen bliver korrekt afholdt; at der f.eks. ved mødets start bliver redegjort for, hvordan generalforsamlingen er indkaldt og at alle medlemmer rent faktisk er indkaldt.

 

  • Herudover betyder efterlevelse af vores love, at landsorganisationen skal have en mulighed for at tale medlemmernes og LLOs sag under hele mødet - og ikke bare i få minutter og under trussel om, at blive smidt ud.

 

  • Og endeligt skal LLO selvfølgeligt have mulighed for ved selvsyn at konstatere, om udmeldelsen bliver korrekt vedtaget.

 

Og netop derfor, kan hverken deltagelse eller taleret gyldigt begrænses - af hverken bestyrelsen eller dirigenten – således, som det desværre skete på mødet, fra advokat Mads Petersens side, der fungerede som dirigent. 

LLO anerkender derfor ikke generalforsamlingen den 13. september i Aarhus og anerkender derfor heller ikke de beslutninger, der blev truffet.

LLO opfordrer på denne baggrund LLO Aarhus v./ Formand Nini Kristensen og resten af bestyrelsen til øjeblikkeligt at trække den ulovlige indkaldelse til en ny ekstraordinær generalforsamling den 27. september 2018 tilbage. 

 

På LLO – Lejernes Landsorganisations vegne

Helene Toxværd

Landsformand

Læs mere…
11-09-2018

Ghettoplanen virker direkte mod hensigten

Er det boligformen eller sammensætningen af beboere, der præger et boligområde? Det er for mange - undtagen vores politikere - et nemt og logisk besvaret spørgsmål. Alligevel er Ghettoplanen blevet vedtaget med argumentet om, at ejer-, andels- og private lejerboliger vil kunne føre et ghettoområde ud af dets sociale problemer.

"At tage udgangspunkt i at nedbringe arbejdsløsheden, uddanne borgerne og trække dem ind i majoritetssamfundet er derimod helt fravalgt. Sådanne tiltag findes ikke i Ghettoplanen, så nu står vi i stedet med en plan for at nedrive og sælge almene boliger".

Sådan skriver Claus Højte, direktør i LLO Hovedstaden, i et debatindlæg i Altingent.

 

Læs hele debatindlægget her

Læs mere…
04-09-2018

Kommentar fra LLO i Danmark til forslag om fire lokalafdelingers forslag til udmeldelse af LLO

Fire lokalafdelinger (LLO Aarhus, Randers/Djursland, Vestsjælland og Esbjerg) har stillet forslag om udmeldelse af LLO med henvisning til, at der på LLO’s kongres i oktober stilles forslag til en ny struktur i LLO. Det er afdelingernes opfattelse, at disse forslag vil betyde, at man vil stoppe med at være selvstændige afdelinger.

Det er LLO i Danmarks opfattelse, at disse indkaldelser til ekstraordinære generalforsamlinger sker på et forkert grundlag:

For det første er man allerede i dag, som medlem af LLO, medlem af en landsorganisation. Dette betyder blandt andet, at det er muligt for lejere at flytte fra en LLO-lokalafdeling til en anden, når man i øvrigt flytter bopæl. Med forslaget til kongressen sker muligheden for at påvirke LLO fortsat i og gennem den lokale afdeling, og hovedbestyrelsen er stadigvæk den højeste myndighed imellem kongresserne, ganske som det er nu.

For det andet vil lokalafdelingerne efter kongresforslaget stadigvæk have råderet over den del af kontingentet, der ikke går til landskontingent og udgifter til sagsbehandling og service. Opkrævningen vil foregå centralt, som man kender det fra eksempelvis fagbevægelsen.

For det tredje, så foreslås sagsbehandlingen professionaliseret med den nye struktur, så man får den samme gode service uanset om man bor i København eller Skagen og den samme adgang til service (ens åbningstider i hele landet etc.). Konkret gives der stadigvæk mulighed for, at arbejdet kan laves lokalt, men der oprettes decentrale sagsbehandlingscentre og der laves en ”LLO-uddannelse” med henblik på opkvalificering af vores i øvrigt dygtige lønnede personale og frivillige.

Endeligt skal det for en god ordens skyld nævnes, at de fire afdelinger ikke har betalt deres kontingenter til LLO i Danmark, som forfaldt til betaling senest d. 31/3 2018. Det er ikke rimeligt, at disse bestyrelser ikke betaler deres kontingent, når nu almindelige medlemmer skal gøre det.

Derfor, hvis du ønsker at være en del af en landsorganisation, der netop har holdt 100 års jubilæum, og hvis du ønsker en god professionel service i hele landet, så bliv i LLO. Mød op og stem nej til udmeldelse. I modsat fald vil bestyrelserne i de fire lokalafdelinger melde dig ud af LLO, og du kan ikke få hjælp fra LLO medmindre, at du melder dig ind på ny.

Læs artikel i vores medlemsblad, Vi Lejere, om netop ændringsforslagene til "Et helt nyt LLO": Link

 

Læs mere…
10-08-2018

Ny lov om andelsboliger: Dårligere vilkår til konkursramte andelshavere

Folketinget har vedtaget en ny andelsboliglov, med ikrafttræden d. 1. juli 2018.

Den nye lov skærper kravene til at stifte en andelsboligforening. Det betyder, at der stilles større krav til foreningens økonomi. Målet er at undgå, at andelsboligforeninger går konkurs, fordi deres økonomi ikke hænger sammen fra starten. Dette er fornuftigt nok.

Den nye lov indfører desværre også ekstra byrder til konkursramte andelshavere. Som andelshaver kunne du tidligere fortsætte på de samme vilkår som de øvrige lejere i ejendommen, hvis foreningen gik konkurs. Derfor kunne de andelshavere, der mistede deres indskud (som i nogle tilfælde var på flere millioner) trods alt blive boende som lejere.

Nu kan de konkursramte andelshavere stadigvæk blive boende som lejere, men de risikerer at få et seksårigt ”tillæg” til deres husleje, så de skal betale det samme som et gennemsnit af det de tidligere betalte i boligafgift i de sidste fire år. Hvis huslejen efter lejelovens almindelige regler kan blive højere end boligafgiften, må udlejer dog vælge denne løsning.

I loven står der at det tilstræbes, ”at skabe klarhed for lejer og udlejer om, hvilke vilkår der gælder ved en andelshavers overgang til lejer og at sikre den rigtige balance, hvor hverken beboer eller udlejer begunstiges ved en andelsboligforeningsopløsning.” LLO mener at denne lov er ubalanceret. Dette understreges blandt andet af, at udlejer får lov til at vælge den dyreste løsning ift. husleje. Desuden kompliceres loven yderligere ved lovændringen, fordi der indføres en ny (fjerde) form for lejefastsættelse).

I LLO ønsker vi klare regler, med en god lejerbeskyttelse, der gælder ens for alle ejendommens beboere.

Du kan læse vores høringssvar til loven her: link og vores artikel i vores medlemsblad Vi Lejere nr. 1 2018 (s. 10-11) her: link

Læs mere…
08-08-2018

LLO: Ja til afskaffelse af skatterabatter for forældrekøb

Det Radikale Venstre foreslår at afskaffe de skatterabatter, som forældrene i et forældrekøb kan opnå, men som almindelige boligejere (eksempelvis førstegangskøbere) ikke må benytte. Forslaget støttes af SF, Enhedslisten, Alternativet og Dansk Folkeparti.

LLO støtter dette forslag af to grunde:

For det første fordi pengestærke forældre presser prisen op på små lejligheder, og dermed presser andre købere (uden pengestærke forældre) ud af byerne.

For det andet, fordi det er urimeligt, at forældrekøbere skal beskattes lempeligere end eksempelvis førstegangskøbere.

Dette tiltag kan naturligvis ikke stå alene, og det er centralt, at der bygges stadigt flere boliger til unge mennesker, og at disse boliger kan betales af folk med almindelige indkomster.

Link til DR-artikel om forældrekøb

Læs mere…
30-07-2018

Markante forskelle i huslejenævnsafgørelser alt efter om det er en socialdemokratisk eller en konservativ kommune

DR har foretaget en stor undersøgelse om huslejenævnsafgøresler i hele landet. Resultatet viser bl.a., at lejerne får 50 procent så ofte medhold i socialdemokratiske kommuner, som i konservative, hvilket giver lejerne meget forskellige rettigheder og mulighed for at få ret, alt efter i hvilken kommune de bor.

Undersøgelsen bekræfter LLO's opfattelse, at ens sager ikke bliver behandlet ens i landets huslejenævn, hvilket er svært problematisk. Nævnsafgørelser og huslejenævn bør helt fundamentalt ikke være afhænge af politiske tilhørsforhold eller en lejers postnummer, men fungere uafhængigt af partifarve og interesser. Udsvingene er desuden så store, at det ikke bare kan være rene tilfældigheder. DR’s undersøgelse er foretaget på baggrund af 21.719 afgørelser i alle landets huslejenævn fra perioden 2014-17.

Link til artikel

Læs mere…
02-07-2018

LLO Region Midt: Store udfordringer for lejerne i dagens Danmark

LLO Region Midt drøftede følgende på deres regionsgeneralforsamling:

Huslejerne stiger markant i mange områder i hele regionen

De stigende huslejer er med til at øge uligheden i samfundet, hvor mange er ramt af reformer af dagpenge, kontanthjælpsloft og lave ydelser til mennesker på integrations ydelser og flexjob.

I nogle kommuner i regionen er lejerne endnu dårligere stillet, da byrådet ikke vil lade Boligreguleringsloven gælde.

LLO Region Midt kræver at Boligreguleringsloven skal indføres i ALLE kommuner over hele landet. Og det ansvar kan ikke overlades til de enkelte byråds forgodtbefindende.

Boligreguleringen skal indføres ved lov så alle lejere i Danmark får en bedre beskyttelse mod udlejernes vilkårligheder og ågerhuslejer.

LLO Region Midt opfordrer de lejervenlige politiske partier til at arbejde aktivt for at få boligreguleringen gennemført ved lov.

Forsvar beboerdemokratiet og bevar vores almene boliger

VLAK regeringen med deres venner i DF og desværre også med Socialdemokratiets hjælp har lanceret et massivt angreb på de almene boliger i form af et opgør med såkaldte ”parallel-samfund”.  Beboerdemokratiet sættes ud af spil, særlige befolkningsgrupper kan ikke bosætte sig hvor de vil, børn skal indoktrineres, 1000-vis af hjem skal enten bulldozes væk eller sælges til boligspekulanter. Det hele krydret med en kraftig undertone af racisme. Og oven i hatten skal lejere selv betale for gildet.

LLO Region Midt taget skarpt afstand fra regeringens såkaldte ghetto-udspil.

Den almene boligform skal ikke ødelægges men udbygges og udvikles. Vi ønsker en solidarisk boligform som er fri for spekulation og sætter mennesket i fokus.

Drøftet på regionsgeneralforsamlingen, den 21. juni 2018

Læs mere…
15-06-2018

På sporet af milliarderne i Landsbyggefonden

Artikel skrevet af Annette Sadolin/KAB kommunikation. I juni udgaven af KAB Indblik er der en meget informativ artikel om milliard-finansieringen af ghettoudspillet. 

Læs mere…
08-06-2018

Godt det ikke blev dyrere for kommunerne at bygge alment

Regeringen havde lagt op til at kommunerne skulle betale mere for nybyggeri af almene boliger (14 pct. i stedet for 10 pct.), men dette forslag blev taget af bordet i den aftale, der netop er indgået imellem KL og Regeringen. Faktisk blev betalingen sat ned fra 10 til 8 pct. for kommunerne ved opførelse af nye boliger under 90 kvm.

Vi har brug for flere almene boliger, særligt i de større byer, så det er vigtigt at det ikke bliver sværere for kommunerne at skulle finde penge til at være med til at bygge dem.

LLO: glem ikke den private udlejningssektor

Den almene sektor kan dog ikke tage hele slæbet. Den private udlejningssektor bliver også nødt til at bidrage. I 2017 viste en undersøgelse af LLO, at ca. 42.000 betalelige boliger (ud af 188.000 boliger i større ejendomme) på det private lejemarked er blevet ”gennemgribende moderniseret” i perioden 2008-2017, og at lejen dermed ca. fordobles for disse boliger.

De betalelige boliger fosser derfor ud af det private udlejningsmarked.

Hvis vi ønsker byer, hvor alle har råd til at bo, bliver vi derfor nødt til at kigge på hele udlejningsmarkedet, både de private og de almene, og stoppe det hul, der gør at ca. 4.200 private betalelige boliger forsvinder om året.

Link til aftale imellem KL og regeringen: http://www.kl.dk/Okonomi-og-dokumentation/Okonomiaftale-med-nodvendigt-rum-til-de-aldre-i-2019-id237687/

Link til LLO’s temahæfte om gennemgribende moderniseringer: http://llo.dk/Files/Images/PDF-filer/5.2_tema_1.2.2016_2.pdf

 

Læs mere…
09-05-2018

Pressemeddelelse LLO -reaktion på regeringens boligaftale:

Den almene boligsektor blev reddet, men nogle få beboere betaler en høj pris for det.

Finansieringen af regeringens udspil ”Ét Danmark uden parallelsamfund i 2030” kom på plads d. 8. maj i en aftale mellem regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.

Forringelserne af ydelsesstøtten blev taget af bordet, og dermed skulle lejerne ikke betale de 13 mia. frem til 2045, som regeringen havde lagt op til. Dette betyder at Landsbyggefonden, der fungerer som de almene lejeres opsparing, ikke bliver tømt og at de almene lejere dermed undgår en faldende boligstandard og højere huslejer. Aftalen fra 8. maj er dermed, at Landsbyggefonden fortsat skal finansiere det, fonden normalt finansierer: renoveringer, boligsociale tiltag etc.

D. 9. maj indgik regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti en aftale om udmøntning af boligdelen af regeringens såkaldte ”ghettoplan”.

Den nye aftale ligner – desværre -  på en lang række punkter regeringens oprindelige plan fra marts 2018, - bortset fra finansieringen. De vigtigste tiltag i planen er:

  1. Beboerdemokratiet bliver i højere grad styret af boligministeren, kommunerne og boligorganisationen, fremfor beboerne selv. Beboerne har altså ikke det sidste ord, når det skal besluttes om deres boliger skal sælges eller rives ned.
  2. De såkaldte ”ghettokriterier” ændres, så flere boligområder nu bliver omfattet. Med andre ord flytter man målstolperne igen. Fremover vil der alene kunne være tale om en ”ghetto”, hvis andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct. (ellers er man et udsat boligområde).
  3. Det fastholdes at, de såkaldte ”hårde ghettoområder”, maksimalt må have 40 % almene familieboliger. Der kan dog gøres en undtagelse under særlige omstændigheder.
  4. Salg af almene boliger fastholdes som et middel til at nå målet på de 40 %, som noget nyt skal salgsprovenuet kunne gå til at købe grunde til almene boliger i andre områder.
  5. Rettighederne ved genhusning for de beboere, der får nedlagt eller solgt deres bolig, er stadigvæk uoverskuelige og uklare. Med den nye aftale, er det aftalt at lejerne skal genhuses ”internt i boligområdet”. Det er uvist hvor disse boliger skulle komme fra, når nu deres bolig netop er revet ned eller solgt til andre. Der er heller ikke nævnt hvilken husleje de skal betale.
  6. ”1-kilometers-reglen” gennemføres, selvom nyere praksis fra Højesteret viser, at det er overflødigt. Dette vil have mange utilsigtede konsekvenser. Lejere kan eksempelvis risikere at blive sat på gaden, hvis de bliver udsat for vold af et andet medlem af husstanden.

Aftalen af 9. maj betyder samlet set, at hvis hr. og fru Hansen har for mange naboer, med en lav indkomst og en kort uddannelse, så risikerer de at blive smidt ud af deres bolig. Det gælder også selvom de stemmer nej til nedrivning eller salg på et afdelingsmøde og de kan ikke være sikre på at få en lignende bolig til en lignende husleje. Regeringen anslog i sin tid, at dette forslag vil berøre 11.000 husstande. Vi ved dog ikke hvor mange, der præcist er tale om efter ”ghettokriterierne” blev ændret.

Samlet set er der med aftalen af 9. maj tale om en klar forbedring i forhold til det nærmest lejerfjendske udgangspunkt i regeringens udspil fra marts 2018, men der er tale om en række tilbageskridt i forhold til den nuværende lovgivning, for de personer der bliver omfattet af de nye regler. Tusindvis af almene lejere, der hver dag står op og passer deres arbejde, betaler deres skat og i øvrigt opfører sig ordentligt, bliver nu kastebold i Folketingets kamp mod de såkaldte parallelsamfund.

Aftalen af 9. maj har således åbenbart været prisen for, at lejernes opsparing i Landsbyggefonden ikke bliver tømt.

For familien Hansen der nu går en utryg og usikker tid i møde på et af de meste centrale livsvilkår, deres bolig, er det en meget høj pris at betale.

 

Pressekontakt:

LLO’s landsformand Helene Toxværd tlf. 20 60 96 65:

 

Bilag:

De nye ”ghettokriterier” [citeret fra aftalen d. 9. maj]

Der gælder hermed følgende ghettokriterier for fysisk sammenhængende almene boligafdelinger med mindst 1.000 beboere:

 

1. Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.

2. Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.

3. Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.

4. Andelen af beboere på 18 år og derover dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.

5. Andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct.

 

På baggrund af ghettokriterierne defineres følgende områdelister, som lægges til grund for målretningen af de indsatser, der igangsættes:

A. Udsatte boligområder opfylder mindst to af ghettokriterierne 1 til 4.

B. Ghettoområder opfylder mindst to af kriterierne 1 til 4 og opfylder tillige kriterie 5.

 

Læs mere…
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser