JA
Det er urimeligt, at både lejere og udlejere skal vente næsten et år på afgørelser. Lange ventetider skaber utryghed, uforudsigelighed og i praksis retstab.
NEJ
Det er et kæmpe problem, at vi ikke bygger flere ejerboliger. Vi ved, at 7 ud af 10 foretrækker at bo i en ejerbolig, men alligevel er det kun 2 ud af 10 boliger i København, der er ejerboliger. Vi har brug for at bygge mange flere boliger i København, så også unge, singler og familier med almindelige indkomster har råd til at bo i byen. Derfor skal vi fjerne politiske benspænd såsom krav om boligstørrelser, kvoter for bestemte boligtyper og fjerne forbuddet mod at omdanne andels- og lejeboliger til ejerboliger.
NEJ
Politisk detailstyring af boligtyper er en stor del af problemet. Når vi stiller krav om bestemte fordelinger, bremser vi byggeriet og gør det dyrere. Jeg vil hellere frigive rammerne, så bygherrer kan bygge de boliger, folk rent faktisk efterspørger. Det giver et mere blandet og dynamisk boligmarked – uden at rådhuset skal bestemme, hvem der må bo hvor.
JA
København mister sammenhængskraft, hvis kun de mest velhavende kan bo her. Vi skal sikre plads til studerende, singler, pensionister og familier med almindelige indkomster. Løsningen er ikke flere tilskud, men flere boliger – ved at bygge mere, frigive arealer og afskaffe de politiske regler, der gør boligerne dyre.
NEJ
Huslejeloft lyder godt, men det virker ikke. Hvis vigenindfører huslejeloft, får vi færre nye boliger, fordiinvestorer og bygherrer vil holde sig væk. Det er præcisderfor, ordningen blev fjernet i 1992. Løsningen er at øgeudbuddet – ikke at skræmme dem væk, der vil bygge.
JA
Ingen skal gå og frygte, at deres bolig gør dem syge. Skimmelsvamp er et alvorligt problem – og det skal håndteres hurtigt. I dag er ventetiderne alt for lange, og genhusning kan trække ud i månedsvis. Det er ikke rimeligt.
JA
Men vi skal skelne. Almindelige københavnere skal kunne leje deres bolig ud i ferieperioder – det er sund fornuft og giver luft i økonomien. Men ulovlig hoteldrift i strid med bopælspligten og 70-dagesreglen skal stoppes. Derfor går vi ind for bedre håndhævelse af de regler, vi allerede har – ikke nye stramninger, der rammer de lovlydige.
NEJ
By & Havn-modellen er en styrke for København. Den betyder, at vi kan udbygge metroen uden at tage penge fra andre kommunale kerneopgaver – som fx at renovere skoler, bygge nye plejehjem eller flere idrætsfaciliteter. Alternativet ville være mindre metro, højere skatter og dårligere velfærd.
JA
København skal være en by for alle – ikke kun for de mest velhavende. Hvis vi vil bevare sammenhængskraften, skal der være plads til både studerende, unge par, børnefamilier, almindelige lønmodtagere og ældre. Det er netop blandingen af mennesker, der gør København stærk og levende. Men lige nu bevæger vi os i den forkerte retning. Boligpriserne er stukket af, og for mange almindelige mennesker er det blevet næsten umuligt at finde en bolig, de har råd til. Hvis vi ikke ændrer kurs, risikerer vi, at København udvikler sig til en rigmandsghetto i stedet for en mangfoldig storby. Liberal Alliance vil ændre den udvikling. Vi vil fjerne de politiske krav til boligstørrelser og boligtyper, så markedet kan levere de boliger, køberne faktisk efterspørger. Vi vil sørge for, at der bygges langt flere boliger – også ejerboliger, så unge og familier får mulighed for at komme ind på boligmarkedet. Vi vil frigive nye arealer, blandt andet gamle erhvervsområder og havnearealer, så der er plads til byudvikling. Og vi vil give flere mennesker mulighed for at eje deres egen bolig ved at tillade omdannelse af andelsboliger og ældre lejeboliger til ejerboliger.
Hvis du føler behov for rådgivning, eller at få besvaret en række spørgsmål, kan du tegne et medlemskab og derefter tale med en af vores rådgivere.
Vælgerguide, hvor skal krydset sættes til KV25
Nyt syn på boligmarkedet: ALLE partier ser mange af de samme udfordringer for lejere og købere.
Højtes holdning: Hurra, hele rådhuset har indset, at vi er i en boligkrise
Se øvrige artikler om kommunalvalget